قهوه ترک

محبوب‌ترين قهوه‌ها

 

قهوه ترک

 

قهوه ترك يكي از محبوب‌ترين قهوه‌هاست كه در بين خانواده‌ها طرفدار زيادي دارد، براي همين طرز تهيه صحيح آن را در اينجا آورديم.

 

مواد مورد نياز:

 

قهوه جوش

فنجان قهوه كوچك سفيد

آب سرد: يك فنجان

پودر قهوه ترك: يك قاشق چاي‌خوري سر پر

شكر: درصورت نياز يك قاشق چاي‌خوري

طرز تهيه:

 

براي اين‌كه قهوه‌اي خوب داشته باشيد، ابتدا پودر قهوه را داخل قهوه‌جوش بريزيد. در نظر داشته باشيد كه براي تهيه قهوه ترك، در صورتي كه آن‌ را شيرين مي‌خواهيد، شكر را قبل از درست كردن بايد به آن اضافه كنيد. بنابراين بعد از ريختن پودر قهوه داخل قهوه جوش، به ميزاني كه مي‌خواهيد قهوه را شيرين كنيد، (بين نصف قاشق چاي‌خوري تا يك قاشق چاي خوري شكر داخل قهوه جوش بريزيد). براي اين‌كه چربي پودر قهوه را در‌آوريد، با پشت قاشق مخلوط، پودر قهوه و شكر را به ديواره قهوه‌جوش خوب بماليد و بعد از آن يك فنجان آب سرد روي آن ريخته و روي شعله حرارت كم بگذاريد تا قهوه‌تان زمان مناسب براي جا افتادن را داشته باشد. توجه كنيد كه آن‌را هم نزنيد، فقط حواس‌تان باشد كه سر نرود. قهوه ترك در زماني كه مي‌خواهد به جوش آيد، از كناره‌هاي بدنه قهوه‌جوش شروع به بالا آمدن مي‌كند و روي آن دايره‌اي تشكيل مي‌شود، زماني كه اين دايره به اندازه يك سكه  2 ريالي شد آن را از روي گاز برداشته و درون فنجان سفيد سرو كنيد.

 

نكته:

 

 1 - درصورتي كه مي‌خواهيد بيش از يك فنجان قهوه درست كنيد، مقدار مواد را ضرب در تعداد فنجان‌هايي كه مي‌خواهيد داشته باشيد، بكنيد.

 

2- بعد از آماده‌سازي‌ قهوه براي بيش از يك نفر، ابتدا خامه روي قهوه را بين فنجان‌ها به‌طور مساوي تقسيم كرده و اين كار را تا آخر ادامه دهيد تا فنجان قهوه‌هاي يكسان داشته باشيد.

 

3 – به جاي استفاده از آب مي‌توانيد از شير سرد استفاده كنيد.