روغن شی باتر

روغن شی باتر

نقش کره و روغن شی باتر در طراوت و شادابی پوست و مو

 

روغن شی باتر از میوه‌ی درخت شی استخراج می‌شود و خواص بسیار زیادی برای پوست‌و‌مو دارد. این درخت در غرب و مرکز آفریقا رشد می‌کند، بنابراین کره و روغن آن در خاورمیانه اندکی کمیاب است. شی باتر دارای رایحه‌ای خاص و مطبوع است که می‌تواند در شناسایی هر چه بهتر آن کمک کند.

 

کره‌ی حاصل از این درخت، کِرِم رنگ است و به‌واسطه داشتن اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های A و E اثرات فوق العاده‌ای برای پوست دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خواص ضدالتهابی و مرطوب‌کنندگی عمیق پوست اشاره کرد. این ویژگی‌ها سبب شده که از این کره برای درمان التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی و یا اثرات سو سرمای هوا بر پوست نیز استفاده شود.

 

کره شی به‌دلیل تحریک پوست برای تولید کلاژن هم نقش مؤثری در ترمیم و بازسازی بافت سلولی پوست ایفا می‌کند که به‌همراه افزایش لطافت پوست در نهایت موجب کاهش چروک‌های پوستی می‌شود.

 

از روغن شی باتر نیز می‌توان به‌عنوان مرطوب‌کننده و آبرسان طبیعی برای مو‌ها استفاده کرد. شی باتر باعث رفع التهاب و خارش پوست سر می‌شود، ریشه‌ی مو را مقاوم می‌کند و خشکی و جعد مو را از بین می‌برد.

 

نحوه‌ی استفاده از شی باتر

برای استفاده از کره شی پوست خود را با آب گرم و صابونی ملایم تمیز کنید و در نهایت با آب خنک آبکشی کنید. بعد از خشک‌کردن پوست با حوله، می‌توانید کره را روی پوست خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

 

برای استفاده از شی باتر جهت تقویت مو، روغن شی را به موهای خود بمالید، آن را ببندید و گرم نگه دارید. پس از حدود سی دقیقه موها را شسته و آبکشی کنید.

 

لازم به ذکر است که گیاه شی به اشکال متفاوتی از قبیل روغن، کره و لوسیون در بازار وجود دارند و هر کدام از این‌ها طرز استفاده‌ی متفاوتی دارند، اما به‌دلیل خاصیت جذب‌شوندگی بالای گیاه شی همواره قبل از استفاده پوست‌و‌موی خود را بشویید و تمیز نگه دارید. همچنین می‌توانید این روغن را با روغن‌های ارگانیک و تقویت‌کننده دیگری از جمله روغن کره کاکائو ، روغن نارگیل و روغن درخت چای و… ترکیب کنید.